UUTINEN | KP24

Toimittaja testasi: Näin korjaamoagentti tarkistaa autohuollon laatua salaa

Tarkastajat valvovat autohuoltojen laatua salaa esimerkiksi silloin, kun korjaamoketjut haluavat tarkistaa työnsä laadun. Tässä tapauksessa toimittaja valikoitui sattumalta avustavaksi myyräksi.

Pe 27.4.2018 klo 07:17 [päivitetty pe 07:23]

Pentti Höri

Pietarsaari

Onko paha paikka?

– No lopettelin justiin lounaan, sata metriä duuniin. Ei pahakaan.

Puhelinmyyjä aloittaa. Kirkas ääni, mielistelemätön puhetapa ja selkeä ulosanti saavat jatkamaan puhelua. Nyt on ehkä kyse jostain muusta. Kuten siitä, ettei minulle yritetä myydä mitään, vaan paremminkin ostaa aikaani ja vaivaani.

– Kyllä, autoni kaipaa huoltoa. Vähän myöhässä jo.

– Sopisiko, että tilaisit autollesi huollon nimetystä korjaamosta ja että tarkastajamme tulisi tsekkaamaan autosi ennen huoltoa ja huollon jälkeen?

– Ööhh... niinkuin jokin testi vai?

– Niin. Korjaamo ei tiedä siitä etukäteen. Toimisit ihan normaalisti ja maksaisit itse normihuollon. Palkkioksi osallistumisestasi saisit muutaman kymmenen litraa bensaa.

– Dieseliä?

– Ihan miten vaan.

Haluan miettimisaikaa.

– Käy.

Parin viikon päästä löydän itseni kukonlaulun aikaan sovitusta paikasta puolisen tuntia ennen, kuin vien autoni huoltoon. Pikkuisen isompaan, kuin pelkkään öljynvaihtoon. Saan kuulla olevani lähes täydellinen asiakas.

Tarkastaja saapuu paikalle suurempaa huomiota herättämättä, siviiliautolla ja siviilikuteissa. Kertaa asiat jotka jo tiedän. Kuka hän on, mitä firmaa edustaa ja miksi.

Hän on undercover-mies, salainen korjaamoagentti. Minä olen myyrä. Hänen tiedonantajansa ja bulvaaninsa. Hyödyllinen idiootti, toisin sanoen.

Pienessä uteliaansekaisessa jännityksessä vakuuttelen itselleni, että huoltoon kärry olisi vietävä kumminkin. Otetaan nyt sitten ilo irti tästäkin.

Tarkastaja haastattelee minut huolekkaasti täyttäen useita a-nelosia. Moni kysymys liittyy asiakaspalveluun, jota sain tai en saanut huoltokorjaamolta aikaa varatessani.

En tiennytkään, kuinka monesta seikasta korjaamon kuuluisi oikeastaan tiedottaa asiakkaalle jo tässä vaiheessa. Näin ei välttämättä tapahtunut.

Toki huollon laatua ja määrää oltiin käyty läpi, ja hintakin operaatiolle sovittu. Palvelu oli ollut sinänsä ystävällistä.

Itse auton kimppuun. Havaitaan, että pari sellaista lamppua on kärähtänyt, jotka huollon yhteydessä tulee huomata ja vaihtaa. Nämä kirjataan tarkastuskohteiksi.

Tarkastaja vikuuttaa lisäksi autoa muutamasta ei-kriittisestä paikasta pienillä jekuilla, jotta nähtäisiin, ovatko asentajien hoksottimet kunnossa ja tulevatko viat korjatuiksi.

Sitten mennään. Ajelemme korjaamolle peräkanaa. Tarkastaja jää odottelemaan kulman taakse ja kuskaa minut takaisin töihin.

Hieman sovitusta ajasta myöhässä korjaamolta soitetaan. Auto alkaa olla valmis.

Asentaja tulee koeajolenkiltä. Hän tutkii ohjaamon sisävaloja, joista toinen on pimeänä. Hän ajaa vielä takaisin halliin vaihtaakseen polttimon. Siinä ei kuitenkaan ole vikaa, vaan ongelma johtuu jostakin kontaktihäiriöstä, jonka hän saa korjattua muuten.

– Toisessa takarenkaassa oli muuten selvästi muita alempi paine. Kannattaa nyt tarkkailla vähän, toistuuko ongelma, asentaja valistaa.

Nämä molemmat testimiinat siis havaittiin. Asentajan huolekkaan ystävällisestä puheenparresta on vaikea päätellä, onko hän jo haistanut palaneen käryä. Samaa korjaamoa on testattu ennenkin.

Ainakin pokka pitää hyvin.

Sivummalla autossaan odotellut tarkastaja aloittaa työnsä vastapäisellä parkkipaikalla.

Korjaamo saa synninpäästön. Jokainen jekku on huomattu ja korjaavat toimenpiteet tehty. Huolto näyttää asianmukaisesti hoidetulta.

Tarkastaja tekee loppuhaastattelut, kiittää myyräänsä ja luovuttaa palkinnon vaivoista.

Sen jälkeen hän askeltaa korjaamolle, esittelee itsensä ja antaa palauteraportin talon suoriutumisesta yllätystestistä.

Myyrä tyyräilee lähes uudenveroisella autollaan takaisin sorvinsa ääreen.

Jännitystä elämään pitää näemmä hankkia keinolla millä hyvänsä.

Pietarsaari

”Jos korjaamolla menee ihan nappiin, jää hyvä fiilis”

Toni kiertää Suomea yllätystestaajana. Toistaiseksi vain kerran on paljastunut suoranainen huijaus.

Pentti Höri

Toni on autotekniikan insinööriksi valmistunut nuori mies pääkaupunkiseudulta. Hänen määräaikainen pestinsä autokorjaamon huoltoneuvojana päättyi viime vuoden keväällä. Sopivasti hän huomasi alan facebook-ryhmässä ilmoituksen. Siinä haettiin tarkastajaa helsinkiläiseen Test Center Tiililään.

Vuonna 1992 perustettu autoalan laadunvalvontayritys suorittaa erilaisia testejä ja vertailuja Suomessa sekä muun muassa tyyppihyväksyntää kansainvälisestikin.

– Ajattelin, että tämähän kuulostaa kivalta ja vähän erilaiselta, rennommalta duunilta. Monella ei olekaan tällaisesta kokemusta, Toni kertoo.

Hän esiintyy jutussa pelkällä etunimellä, joka on keksitty. Hän ei myöskään halua näyttää kasvojaan kuvissa. Ylenmääräinen julkisuus voisi hankaloittaa hänen työtään.

Hänen autonsa mittariin kertyy lähes 40 000 kilometriä vuodessa. Ratissa viihtyvä mies on tällä kertaa keikalla Kokkolan ja Pietarsaaren seudulla.

Työn alla on muutama testi, jossa tavallinen asiakas vie autonsa tavalliseen huoltoon. Sitä ennen ja sen jälkeen Toni tutkii auton, kirjaa mahdolliset vikakohteet ja järjestää niitä sopivasti lisää.

Kaikkia kikkoja emme paljasta, mutta sellaisena voi käyttää esimerkiksi yhden renkaan ilmanpaineen tahallista alentamista.

– Ei niin paljon, että ajoturvallisuus vaarantuisi, mutta sen verran, että se täytyy huomata huollossa.

Yllätystestejä tehdään esimerkiksi autoalan medioiden tilauksesta. Tällä kertaa toimeksiantajana on valtakunnallinen korjaamoketju, joka haluaa testata toimipaikkojensa työn ja asiakaspalvelun laatua.

Yhdenlainen variaatio ”pomo piilossa” -formaatista, siis.

Kyllä, korjaamoissa on eroja. Ja asiakkaan kannalta, ikävä kyllä, isommalla rahalla saa keskimäärin paremmin tehdyn työn.

– Merkkiliike on yleisesti ottaen huolellisempi, olen nähnyt sen suoraan. Mutta hinta siinä saman tien kanssa nousee. Tämä pätee kyllä jossain määrin myös riippumattomiin monimerkkikorjaamoihin. Jos tilaan auton tarkastushuollon ja hinta-arvio on kolme kymppiä, niin sen tietää ettei sitä autoa hirveän kauan sitten katsella.

Toni on toki törmännyt 1–2 miehen pajoihin, jotka tekevät täysin merkkiliikkeisiin verrattavaa työtä. Paikan koolla ei välttämättä ole merkitystä.

– Palvelujutuissa löytyy aika paljonkin eroja. Pienempi liike ei ehkä kysy kaikkea mitä isompi kysyisi eikä pidä niin isoa asiakastietokantaa, ota sähköpostiosoitteita sun muita. Pienemmillä kylillä näkee usein sitä meininkiä, että kun kaikki täällä ovat niin tuttuja. Ei viitsitä kysyä puhelinnumeroa asiakkaalta, joka on käynyt 10 vuotta.

Teknisellä puolella jotkut liikkeet eivät löydä ainuttakaan tarkastajan kirjaamaa kohdetta, toiset onnistuvat kaikessa.

– Keskiarvo pyörii varmaan jossain kolmessa viassa viidestä.

Toni näkee olevansa sekä korjaamojen että kuluttajan asialla.

– Pääpaino on korjaamon puolella, koska he ovat tilanneet työn omaa kehittämistään varten, mutta se näkyy tietenkin suoraan kuluttajalle. Asiakaspalveluahan tässä yritetään kehittää teknisen osaamisen lisäksi.

Urallaan hän on toistaiseksi törmännyt yhteen ainoaan selvään huijaukseen. Pohjoisessa Suomessa sijaitseva paja väitti vaihtaneensa huollon yhteydessä raitisilmasuodattimen.

– Pyysin vanhaa nähtäväksi. Sitäpä ei ottanutkaan löytyäkseen. Roskis oli kuulemma juuri tyhjennetty. Avasin kotelon ja huomasin, ettei suodatinta ollutkaan vaihdettu, vaikka laskuun se oli kyllä merkitty. Raportti alkoi näyttää vähän erilaiselta sen jälkeen...

Kumpi säväyttää enemmän, hyvän vai huonon työn paljastaminen?

– Jos jollain korjaamolla on mennyt ihan nappiin, jää hyvä fiilis päälle. Talossa on yleensä hyviä tyyppejä ja aidosti omasta hommastaan kiinnostuneita mekaanikkoja ja huoltoneuvojia.

– Mutta tärkeää on tietenkin löytää niitä epäkohtiakin sieltä. Palautteessa ei kuitenkaan saa olla mitään ilkkumista tai muuta. Ei minulla ole mitään korjaamoa vastaan, vaikka sillä menisikin huonosti. Se on heidän tapansa toimia. Olen vain vertailemassa sitä, miten homma ammattilaisen ja asiakkaan näkökulmasta meni.

#
Lounastori
Lounaspaikat tänään

Fingerpori