sunnuntai 18.11.2018 | 12:55
UUTINEN | KP24

Moskovan lentoturmassa surullisia yhtäläisyyksiä Air Francen lennon 447 kanssa

Ti 13.2.2018 klo 16:28 [päivitetty ti 18:05]

Mikko Pulliainen

Mikäli alustavat tiedot pitävät paikkansa, Moskovan sunnuntaisen lentoturman pääsyyksi on osoittautumassa varsin kohtalokas virhe.

Venäläisten lentoturmatutkijoiden mukaan 71 henkeä vaatinut Saratov Airlinesin Antonov AN-148 -koneen maahansyöksy saattaa johtua virheellisistä nopeustiedoista, joita miehistö sai koneen nopeusanturien jäädyttyä.

– Alustavan analyysin ja samankaltaisten aiempien tapausten perusteella vaikuttaa siltä, että koneen ollessa ilmassa se joutui epätavalliseen tilanteeseen. Ohjaamon nopeusmittarit antoivat väärää tietoa, mikä puolestaan saattaa johtua siitä, että nopeusanturien lämmitys oli kytketty pois päältä, onnettomuustutkijat kertovat uutistoimisto TASS:n mukaan.

Tutkijat analysoivat koneen lentoarvotallentimen datan, jossa oli onnettomuuslennon lisäksi 15 aikaisempaa lentoa. Kaikilla aiemmilla lennoilla nopeusantureiden lämmitys oli kytketty päälle, kun kone rullasi kiitotielle.

Mikäli tämä osoittautuu onnettomuuden lopulliseksi syyksi, kyseessä on melkoisen raskauttava unohdus.

Tutkijoiden mukaan tapahtumaketju sai alkunsa noin 2,5 minuuttia lentoonlähdön jälkeen, kun kone oli 1 300 metrin korkeudessa ja sen nopeusmittarit näyttivät noin 470 kilometrin tuntinopeutta. Koneen eri nopeusanturit alkoivat näyttää toisistaan poikkeavia nopeustietoja.

Puoli minuuttia tämän jälkeen nopeusantureiden datan ero kasvoi noin 30 km/h:iin, ja varoitusjärjestelmä hälytti asiasta. 2 000 metrin korkeudessa anturidatan ero oli kasvanut entistä suuremmaksi ja varoitus toistui.

Lentäjät kytkivät autopilotin pois päältä. Toinen ohjaamon nopeusmittareista näytti noin 550 kilometrin tuntinopeutta ja toinen silkkaa nollaa.

Sitten toisenkin anturin nopeusdata alkoi nopeasti laskea alle 200 km/h:n. Lentäjät työnsivät koneen noin 30-35 asteen syöksyyn, mahdollisesti siksi että he uskoivat koneen lentävän vaarallisen alhaisella nopeudella.

45 sekuntia ennen maahansyöksyä kone kallistui oikealle 25 asteen verran. Nopeusantureista toinen näytti nollaa ja toinen 800 kilometrin tuntinopeutta.

Lentokoneen ilmanopeutta mittaava anturi on nimeltään pitotputki. Tarkempi selitys laitteen toiminnasta löytyy esimerkiksi täältä >>>, mutta käytännössä kyseessä ovat anturit, jotka mittaavat ilmanpainetta koneen ympärillä. Näistä tiedoista taas voidaan päätellä ilmanopeus.

Jotta pitotputket antaisivat oikeaa tietoa, niiden pitää pysyä puhtaina. Niinpä koneiden ollessa pidemmän aikaa maassa, putket suojataan, sillä esimerkiksi pitotputkeen ryöminyt hyönteinen voi tukkia ilmavirtauksen putkeen potentiaalisesti kohtalokkain seurauksin. Matkustajalentokoneissa pitotputkien lämmitys pitää olla käytännössä aina päällä, sillä tyypillisillä matkalentokorkeuksilla ollaan pakkasen puolella, joten putket voivat jäätyä. Nyt toki jo Moskovan Domodedovon lentoasemallakin oli pakkassää.

Lentokoneen siipien nostovoima taas syntyy juuri ilmanopeuden avulla, joten tilanne, jossa lentäjät eivät saa oikeaa nopeusdataa, voi olla varsin vaarallinen.

Lentäjät tosin koulutetaan tällaisia epäluotettavan ilmanopeuden tilanteita varten, sillä niistä voi hyvin selviytyä. Karkeasti sanoen, jos moottoritehoa on tarpeeksi ja kone kutakuinkin vaakalennossa, se todennäköisesti pysyy ilmassa. Konetyypistä riippuen tilanteita varten voi olla myös varajärjestelmiä.

Toistaiseksi emme tiedä, kuinka hyvällä tolalla Saratov Airlinesin koulutus sekä lentoturvallisuuskulttuuri ovat.

Moskovan turman tutkinta on vielä sangen aikaisessa vaiheessa. On siis ainakin periaatteessa mahdollista, että tutkijoiden käsitys jopa onnettomuuden perussyystä muuttuu tutkinnan edetessä.

Juuri pitotputkien jäätyminen aloitti tapahtumaketjun, joka johti erääseen viime vuosien tunnetuimmista lento-onnettomuuksista. 228 matkustajaa sekä miehistön jäsentä sai surmansa, kun Air Francen Airbus A330-200 -kone putosi Atlanttiin kesäkuussa 2009.

Ranskalaiskone lensi matkalentokorkeudessa vaikeissa sääolosuhteissa, ja sen pitotputkiin muodostui jääkiteitä siitä huolimatta, että lämmitysjärjestelmä oli asianmukaisesti päällä. (Ko. alihankkijan valmistamia antureita on sittemmin muokattu luotettavammiksi.)

Tästä johtuen koneen nopeusmittarit antoivat virheellistä tietoa, ja koska koneen tietokonejärjestelmät eivät pystyneet tilanteessa toimimaan luotettavasti, automaattiohjaus sekä erinäiset suojausjärjestelmät kytkeytyivät pois päältä.

Kone oli tässä tilanteessa vielä aivan hyvin lennettävissä, mutta ohjaava ohjaaja menetti kokonaan tilanteen hallinnan ja voimakkailla ohjausliikkeillä saattoi koneen sakkaustilaan, josta se ei enää oiennut.

Noin neljä ja puoli minuuttia tapahtumasarjan alkamisen jälkeen kone syöksyi syvässä sakkaustilassa mereen. Sen viimeinen mitattu pystynopeus oli noin 11 000 jalkaa/minuutti eli noin 200 km/h.

#
Lounastori
Lounaspaikat tänään

Fingerpori