UUTINEN | KP24

Perhon kotiseutumuseo esittelee turmakoneen osia

Ke 26.10.2016 klo 10:59
Perhon kotiseutumuseo esittelee itsenäisyyden juhlavuoden esineinä Kurki-lentokoneen kellukkeen ja potkurin lavan kappaleen, jotka muistuttavat Perhossa Möttösessä vuonna 1930 tapahtuneesta lento-onnettomuudesta. Esinevalinnan myötä Perho ottaa osaa Kotiseutuliiton Yksi esine – tuhat tarinaa -haasteeseen. Juhannuksen alla vuonna 1930 Perhon Möttösessä Jylhänjärvellä oli määrä pitää lentonäytös ja samalla suorittaa yleisölennätyksiä. Paikalle saapui Vaasan Ilmapuolustusyhdistyksen Kurki-niminen, kaksitasoinen, kellukkeilla varustettu lentokone. Lentäjänä oli Kauhavan ilmailukoulun opettaja, luutnantti Toivo Piponius. Lentopäivän järjestäjä oli Perhon suojeluskunta. Ennen yleisölennätyksiä Piponius viihdytti suurta yleisöjoukkoa taitolentosuorituksellaan. Kone nousi viidensadan metrin korkeuteen järven yläpuolelle, laskeutui alemmaksi kaarrellen, kunnes moottori yskäisi. Kone pysähtyi yleisön yläpuolella noin kymmenen metrin korkeudessa, ohjaaja oikaisi koneen liitoa kohti järveä. Kurki putosi rantatöyräälle: molemmat kellukkeet, oikea alataso ja potkuri rikkoutuivat. Koneen alle menehtyi kaksi naista, vammoja sai yhdeksän henkilöä, lentäjä Piponius selvisi vammoitta. Koneen alassyöksyn aiheutti ilmeisesti tukkeutunut bensiiniputki. Kurki-kone purettiin tapahtumapaikalla, kuljetettiin Kauhavalle ja edelleen Helsinkiin korjattavaksi. Koneella lennettiin vuoteen 1950 asti, kunnes konevanhus päätyi Luonetjärven juhannusjuhlien kokkoon vuonna 1954. Kurki-koneen kelluketta ja potkurin lavan osaa säilytetään Perhon kotiseutumuseossa. Vakava onnettomuustarina on säilynyt ihmisten mielessä. Perhon ylipään maamiesseura on pystyttänyt tapahtumapaikalle muistomerkin.
Fingerpori