UUTINEN | KP24

Heikki Kossi teki foley-tehosteet Pikku prinssi -elokuvaan

To 9.6.2016 klo 07:30
Miltä kuulostaa, kun Pikku prinssi astelee asteroidilla? Miten tehdä ääni asialle, jota ei ole koskaan kuullut? Tällaista sai kokkolalainen foley-taiteilija Heikki Kossi miettiä, tehdessään foley-tehosteita Pikku prinssi -animaatioelokuvaan. – Animaatioelokuvia tehdessä vastaan tulee usein fantasiamaailmoja. Näin tapahtuu Antoine de Saint-Exupéryn mestariteokseen Le petit prince (Pikku prinssi) pohjautuvassa elokuvassa, jossa seikkaillaan erilaisissa maailmoissa. On pieni tyttö nykyajassa, jossa tämän äiti valmistelee häntä tiukkaan ja tehokkaaseen maailmaan. On myös maailma, jonka tytölle esittelee naapurissa asuva Lentäjä. Lentäjän tähän maailman tutustutti aikoinaan Pikku prinssi ja Lentäjä kirjoitti tästä kirjan. Pikku prinssin maailmassa seikkaillaan kirjan lehdillä ja Kossi käyttikin foley-äänien teossa paljon paperia. – Kun Pikku prinssi kävelee asteroidilla, äänitimme tavalliset askeleet, mutta myös askeleet paperin päällä. Kun huivi heiluu, äänitimme silkkihuivin heilumisen, mutta myös paperihuivin. Teimme jopa Lentäjän lentokoneelle propellin paperista. Miksauksessa näillä äänillä leikiteltiin, selvittää Kossi. – Koska käytimme paperia, tulee katsojalle tunne, että hän sukeltaa kirjan sivuille. Sellainen elämys kirjan lukeminen parhaimmillaan on. Pari vuotta sitten Kossi teki foley-tehosteet tanskalaiseen Danny’s Doomsday -elokuvaan. – Sen miksasi Timothy Nielsen George Lucasin Skywalker Sound -äänistudiolta. Hän oli tyytyväinen yhteistyöhön ja ehdotti jatkoa. – Ajattelin, että noh, hän on vain kohtelias amerikkalainen. Muutaman kuukauden päästä tuli kuitenkin jo yhteydenotto Pikku prinssi -projektista. Skywalkerilla on omiakin foley-artisteja, mutta Nielsen halusi meidät. Nielsen vastaa elokuvan äänisuunnittelusta. Työskentelyn Kossi ja, Kossin H5-studiolla työskentelevä, Pietu Korhonen aloittivat viime vuoden tammikuussa. Tehosteiden luomiseen oli annettu 20 päivää aikaa. – Ihmettelimme, että miten ihmeessä käytämme sen ajan. Normaalin kotimaisen puolentoista tunnin mittaisen elokuvan foley-äänien tekemiseen menee viisi-kuusi päivää. Selvisi hyvin nopeasti, että sille ajalle oli tarvetta. Kossi kuvailee Skywalker Studiota parhaaksi mahdolliseksi työnantajaksi, mutta myös haastavaksi. – He kiinnittivät valtavasti huomiota pieniinkin yksityiskohtiin. Välillä mietin, että oliko tuo nyt niin tärkeää, mutta kyllä ne asiat siellä elokuvassa kuuluvat. Hyvin vähän puhuimme äänitekniikasta, enemmän äänen väreistä ja luonteesta sekä kohtausten merkityksestä ja fiiliksistä. Meidän työ oli tuoda niitä fiiliksiä esille työmme kautta. – Projekti oli erittäin opettavainen ja inspiroiva, Kossi summaa. Elokuvan ohjannut Mark Osborne oli henkilökohtaisesti yhteydessä Kossiin ja kiitteli työstä. – Hän sanoi, että olimme tehneet parhaat foleyt, mitä hän oli kuullut. Elokuvaan Kossi on tyytyväinen. – Pikku prinssin maailma on tehty stop motion -animaatiotekniikalla ja se on hyvin vaikuttava. Osborne on tuonut hienosti kirjan tähän päivään pienen tytön tarinan kautta. Pikku prinssi on hyvin älykäs elokuva. Elokuva saa ensi-iltansa tulevana perjantaina. Kossi on jatkanut yhteistyötä Skywalker Sound -studion kanssa Pikku prinssi -projektin jälkeenkin. – Teimme foley-tehosteet syksyllä ensi-iltansa saavaan Birth of Nation -elokuvaan. Olemme muutenkin tehneet viime aikoina paljon töitä ulkomaille. Suomalaisen Syysprinssi-elokuvan saimme valmiiksi joku aika sitten. Iso juttu meille oli tietysti myös Juho Kuosmasen Hymyilevä mies, johon teimme foley-tehosteiden lisäksi koko äänisuunnittelun Pietu Korhosen johdolla.
Maria Store
Fingerpori