SÄÄ
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
ke 16.7.2014 klo 06:00

Snowpiercer jyrää meitin!

Snowpiercer. Ohjaus Joon-ho Bong. Käsikirjoitus Joon-ho Bong ja Kelly Masterson sarjakuvakirjasta Le Transperceneige. Kuvaus Kyung-pyo Hong. 126 min. K16. Moho Film 2013. Rex 2, Kokkola. City Blue Two, Pietarsaari. * Hannu Björkbacka Snowpiercerin alku on lupaava. Harmi vain, että eteläkorealaisen Joon-ho Bongin scifi-filmissä ilmastonmuutospainajaisen kehittely typistyy alkuteksteihin. Loppu on kuin loputon junamatka Kokkolasta Helsinkiin VR:n kyydissä. Kehotan varaamaan musiikkia mukaan, luettavaa ja jonkin hyvän elokuvan. Snowpiercer on uudesta jääkaudesta selvinnyt maailmaa kiertävä luotijuna. Sen takapään vaunuissa matkaa rupusakki, kärkipäässä parempi väki hallitsee veturia, ”pyhää moottoria”. Vallanpitäjät herkuttelevat kuin SAK:n hyllytetyssä mainoksessa, köyhät tyytyvät energiapatukoihin. Välillä osattomat kapinoivat ja heidät murskataan armotta. Snowpiercerin tuotantotekniset ja elokuvateolliset ansiot ovat suuremmat kuin taiteelliset. Etelä-Korea ja Tsekki antoivat panoksensa Hollywoodin ulkopuoliseen tuotantoon. Isolta vaikuttava leffa on halpa, vain 30 miljoonaa verrattuna uuden Transformersin 150 miljoonaan. Ulkokuvat ovat enemmän tai vähemmän onnistuneita digitehosteita tai ne on lainattu dokumenttifilmeistä. Lavastukseen riittää moneksi muuntuva junanvaunu. Kesäteatteria elokuvissa Kesän viimein koitettua toinen toistaan mahtipontisemmat viihdeleffat valtaavat salit. Kesä on elokuville Transformersin kuuluttama tuhon aikakausi. Todelliset tapaukset sivuutetaan somepuheen keskittyessä ilmiöihin. Isot kesäleffat ovat elokuvan klikkauskulttuuria: katso kuvat! Ne vaativat huomiota sisällöstä riippumatta. Arthur Pennin Pienessä suuressa miehessä (1970) kenraali Custer käytti intiaaniopasta ”nurinkäännettynä ilmapuntarina” miettiessään, kannattaako marssia Little Bighorniin. Kas siinä pulma! Mahdollinen lukija voi käyttää arvostelua samalla tavoin. Ehkä jossain scifi-avaruudessa on vaihtoehtotodellisuus, jossa huono on hyvää? Jos huonon elokuvan selittää hyväksi, se on kuin paskaa parfymoisi. Snowpiercer kerää kehuja. Amerikkalaisarviot ovat valtaosin valtavan positiivisia. Matrixin, Inceptionin, Pilvikartaston ja Cabin in the Woodsin luvatussa maassa Snowpiercerin kaltainen teknohullu ja tekonokkela, tyhjänpäiväisen kerroksellinen ja näyttävännäköinen filunki menee täydestä. Digiparatiisin ihmemaa viehättää monia uskomushoitojen ja new agen tavoin. Kuten Ozin velhon kohdalla, Snowpiercer on unihiekkaa, silmänlumetta. Se tarjoaa puuduttavan kaksituntisen silmänruokaa, jollei silmäniloa. Tarinan ilmiasu on kuin torakoista jauhettu aromiton proteiinipatukka. Sen syö, muttei se elokuvannälkää tyydytä eikä hyvän janoa poista. Onko filmissä yhteiskunnallinen sanoma? Snowpiercer avaa ison kuvan, joka panee maailman köyhät ja rikkaat vastakkain? Halvalla populismilla tässä köyhälistöä pannaan. Junassa luokkaraja on vedetty paksummalla kuin Titanicin kannella. Scifi-leffan kissakuvat Vähäväkisistä tehdään karkeaa pilaa, pilakuvaa ja sarjakuvaa. Sentimentaalisuuden palikoita työnnetään kaavamaisuuden reikiin. Musta yksinhuoltajaäiti on tykinruokaa, lapsiorjat pelkkiä numeroita. Junan osastot vaihtuvat luuserikapinallisten luokkaretkellä perävaunusta veturiin. Eteemme voisi avautua vaikka kuinka bruegeliläisiä, liikkuvia maalauksia sen seitsemästä synnistä. Tekijät tyytyvät tahattomiin parodioihin Spring Breakers -paheista ja hevimetallimusavideoista. Konemaailmaa kritisoidaan näennäisesti. Kovuuden ihastelu, sarjatuliväkivalta ja verisyys, koko Snowpiercerin sadistisuus, jopa fasistisuus, on sekä elokuvan väline että viesti. Ekologinen hätähuuto ja varovaisen optimistinen loppukuva ovat kakun päälle lipaistu kermakuorrutus. Pitäähän kesäleffassa kissakuva olla. Transformersissa se oli alaikäinen teinityttö, Snowpiercerissä hellyttävä karvaturri. Tilda Swinton on karikatyyrikonnana täyteläinen. Kang-ho Song turvamiehenä elää joka kuvassa. Kiinnostavia hahmoja kuolee pois ja pääroolikin epäonnistuu. Pidin Chris Evansista Kapteeni Amerikkana, mutta kapinapäällikön muhkean parran alta ei välity neuvokkuus tai syyllisen ahdistus. Lopun pitkä, mutta tarinalle tärkeä monologi menee harakoille. Snowpiercer perustuu ranskalaiseen, Jacques Lobin ja Jean-Marc Rochetten 80-luvun sarjakuvaan Le Transperceneige. Elokuvassa mukaan tulee otosten kesto, kuva-alan liike ja elävät näyttelijät. Piirretty tarina lienee vaikuttavampi ja jopa elokuvallisempi kuin nämä valkokankaalle pystyyn nostetut, kuolleet kuvat.
LOUNASTORI
Lounaspaikat tänään

FINGERPORI

Fingerpori