maanantai 17.12.2018 | 20:51
UUTINEN | KP24

Mati Turi loisti Johannes-passiossa

To 12.4.2012 klo 06:00
Inkeri Tuikka KOKKOLA Kokkolan kirkko 6.4., Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri, joht. Tõnu Kaljuste, sopr. Mari Palo, mezzosopr. Essi Luttinen, tenori Mati Turi, baritoni Arttu Kataja, bassobar. Mikko Himanka, K-P:n kamarikuoro, valm. Marita Pasanen

Bachin ja apostoli Johanneksen näkemys Jeesuksen kärsimyksestä tiivistyi jälleen pitkäperjantaina puhuttelevaksi kaksituntiseksi. Teos tarjoaa kuorolle ja evankelista-kertojalle mahdollisuuden koetella muuntautumiskykyään ja solisteille haasteen sekä sulauttaa oma tulkintansa osaksi kokonaisuutta että luoda henkilöhahmoista selkeästi erottuvia ja uskottavia. Orkesteri pohjustaa, taustoittaa, dramatisoi ja hienosäätää. Kapellimestarin tehtävänä on ennen kaikkea rakentaa resitatiiveista, aarioista, ariosoista, koraaleista ja kuoro-osuuksista eheä, eläväinen draaman kaari. Lähes kaikki tämä onnistui perjantain Johannes-passiossa. Keski-Pohjanmaan kamarikuoro on laulanut Johannes-passiota paljon, ja tämä kuului muun muassa sointujen puhtaudessa, hienossa balanssissa sekä äänenvoimakkuuden joustavissa vaihteluissa. Niin sanotuista turba-kuoro-osista kaikkein suurimman vaikutuksen teki Lässest du diesen los. Basso ja tenori jylisivät haastavat stemmansa iskevän rytmikkäästi, puhtaasti ja itsevarmasti kuin juutalainen, kiihkeä kansanjoukko konsanaan. Ristiinnaulitsemiskäskyihin olisi voinut toivoa raivokkaammin artikuloituja konsonantteja ja joihinkin osiin yhtenäisempää rytmiä ja sulavampaa legatoa. Arttu Katajan Jeesus täytti tehtävänsä ja joi hänelle määrätyn maljan. Hän teki sen tyynesti ja tasaisesti ylimääräisiä painotuksia tai häivytyksiä välttäen. Ristillä kuolemanhetkillä notkeaan baritoniääneen tuli lämpöä. Juuri tässä taitteessa kuultiin esityksen hienoin siirtymä. Hiljainen julistus Es ist vollbracht! väreili ilmassa hetken, sitten sammui ja jätti jälkeensä tyhjyyden. Tyhjyyden keskelle alkoivat hiljaa soljua alttoaarian sävelet. Essi Luttisen soinnikasta mezzosopraanoa säesti vieno viola da gamba. Solisteista suurimman huomion sai ja ansaitsi tenori Mati Turi. Hänen resitatiivinsa eli puhelaulunsa oli tavattoman ilmeikästä. Äänensävyt, painotukset, tauot ja voimakkuuden vaihtelut oli hiottu huolella, mutta lopputulos sykähteli ilmoille pakottomasti ja yllätyksellisesti. Helkkyvä ääni saattoi hetkessä muuttua raa’aksi ja teräksiseksi, kuten ruoskittamiskohtauksessa. Herkkyyttä ja voimaa oli myös tenoriaarioissa. Mari Palon akrobaattista taiturointia ylärekisterissä olisi mielellään kuunnellut enemmänkin kuin kahden aarian verran. Bassobaritoni Mikko Himanka oli tavoittanut hienosti Pilatuksen empivän mahtipontisuuden. Kapellimestari Tõnu Kaljuste ohjasti kuoroa ja orkesteria tarkasti. Johannes-passiosta muodostui jännitteiden rakentumisen ja säätelyn avulla tasapainoinen kokonaisuus, jossa draama ja musiikki, vääryys ja viattomuus limittyivät yhteen.
Lounastori
Lounaspaikat tänään

Fingerpori