MAINOS | KP24.fi

Heidi Rinne aloitti Perhonjokilaakson myyntipäällikkönä: "Asiakkailla ihanan positiivinen vire"

MAINOS Lokakuun alussa Perhonjokilaakson myyntipäällikkönä aloittanut Heidi Rinne omaa vahvan kokemuksen graafiselta alalta. Hän haki myyntipäällikön paikkaa työskenneltyään KPK yhtiöissä vuoden ajan Taikahatun puolella ilmoitusvalmistuksessa. 

Työssään myyntipäällikkönä hän uskoo ilmoitusvalmistuksen tietotaidoista olevan pelkästään etua. 

– Ymmärrän tekniset vaatimukset ilmoituksille ja osaan neuvoa asiakasta siinä, miten lehti-ilmoitus kannattaa muodostaa parhaimman tuloksen aikaansaamiseksi, Rinne toteaa.

Lokakuu on Perhonjokilaaksossa kiireinen, sillä lähes joka numerossa on jokin teema tai liite. Oli Suomen Paikallismedioiden maa- ja metsätalousliite Omasta maasta, Halsua 150-juhlaliite ja teema autoista ja liikenteestä. Sitten onkin jo joulu. Tärkeimpään työkaluun mediamyyjänä, eli puhelimeen, Heidi tarttui heti.

– Tiedän perheyritystaustan kautta, että yrittäjät saavat paljon puheluita. Olen kuitenkin iloisesti yllättynyt siitä, että paikallislehdestä soitettaessa asiakkaat ovat ystävällisiä, hyväntuulisia ja suhtautuvat positiivisesti lehtimainontaan, Heidi kertoo.

Heidi on kotoisin Kaustiselta ja lähti 17-vuotiaana opiskelemaan media-assistentiksi Jyväskylään ja suuntautui graafiseen viestintään. Hän on työskennellyt aikaisemmin asiakaspalvelutehtävissä paikallislehdessä ja kaupan alalla. Rinne opiskeli Kokkolassa tradenomiksi ja valmistui viime syksynä. Yrittäjät saattavat muistaa Rinteen Perhonjokilaaksonkin alueella pidetyistä sähköpostimarkkinointisovelluksen koulutuksista, joita Heidi opiskelujen ohella ja työelämään siirryttyään veti.

– Sähköiset uutiskirjeet ovat edullinen ja suhteellisen helppo tapa viestiä ja kerätä samalla tietoa asiakkaan kiinnostuksesta yrityksen palveluihin ja tuotteisiin, Rinne tiivistää.

Työ Perhonjokilaaksossa kiinnosti Rinnettä, koska se mahdollisti työuralla etenemisen ja tarjosi uusia haasteita lähempänä kotia.

Perhonjokilaakson levikkialue Halsua, Kaustinen, Perho, Veteli ja Ullava ovat Heidille pääosin tuttuja suvun ja ystävien kautta. 

– Haluan kiertää myös alueen yrityksissä kuuntelemassa ajatuksia ja toiveita siitä, miten Perhistä voisi kehittää. Mainostilan myyminen on kokonaisvaltaista, sillä printin lisäksi on muitakin vaihtoehtoja, hän muistuttaa.

Perhonjokilaakson verkkosivuilla vierailee kuukausittain keskimäärin 10 000 kävijää. Ajoittain sisältö houkuttelee myös valtakunnallisesti, kuten kävi muutama viikko sitten Samu-hevosen vierailusta Iltaruskossa kertovassa jutussa. Hittijuttu veti sivuille 15 000 lukijaa ja se kiilasi kaikkien aikojen suosituimpien juttujen kärkeen.

– Tällaiset hitit tekevät banneripaikoista paikallislehdenkin sivuilla houkuttelevia. Myös Kaustisella sijaitseva Big24-mainosnäyttö tuntuu kiinnostavan yrittäjiä, sillä näytön ohi ajaa päivässä 11 000 ajoneuvoa.

Perhonjokilaakson alueella monet yrittäjät toimivat yksin tai muutamia ihmisiä työllistäen. Rinne toivoo voivansa luoda heillekin kannattavia tapoja mainostaa ja hän uskoo teemojen ja ryhmittelyn voimaan.

– Jos lehdessä on useamman saman alan pienen yrityksen ilmoitus yhteisessä pohjassa, herättää se huomiota ja on silti hinnaltaan pienelle yritykselle kohtuullinen, toteaa Rinne.  Rinne uskoo, että säännöllinen näkyminen paikallislehdessä auttaa yrityksiä myös rekrytointiongelmissa, sillä aktiivinen ja toimintaansa kehittävä yritys vetää puoleensa myös ammattitaitoisia työntekijöitä. Puolet Perhonjokilaakson tilaajista asuu levikkialueen ulkopuolella ja Perhis on myös Suomen paikallislehdistä luetuin ulkomailla.