perjantai 19.10.2018 | 20:21
MAINOS | KP24.fi

Näin sammutat markkinoinnin tulipalot pysyvästi!


Puhelinmyyjät soittavat luuri punaisena ja saat sähköpostin, että tämän viikon ilmoitusmateriaalin deadline on 5 minuutin kuluttua. Jos hoidat yrityksen markkinointia, tämä saattaa kuulostaa harmillisen tutulta. 

Itsekin markkinointipäällikkönä toimineena ja useiden yritysten markkinointia hoitaneena voin lohduttaa, että tilanne on hyvin tuttu monessa yrityksessä. Kaikkea kiirettä ei voi välttää, mutta tästä limbosta on mahdollista päästä eroon. Kokosin sinulle 5 vinkkiä, kuinka sammutat markkinoinnin tulipalot pysyvästi.


1. Keskity olennaiseen
Mistä yrityksen myynti tulee? Keskity niihin toimiin, jotka lisäävät myyntiä nyt ja tulevaisuudessa.

2. Käytä Exceliä, vaikka vihaisit sitä
Vihaatko Exceliä? Ihan sama, käytä sitä kuitenkin. Pidä kirjaa ainakin siitä, mitkä markkinointitehtävät tulee tehdä milloinkin, ja mitä ne maksavat. 

Markkinointiin saat menemään rahaa vaikka omaisuuden, jos et tee minkäänlaista budjettia.

3. Budjetoi
Markkinointiin saat menemään rahaa vaikka omaisuuden, jos et tee minkäänlaista budjettia. Ilman budjettia et myöskään voi seurata millaisia tuottoja saat minkäkin kokoisilla panoksilla. Tässäkin Excel on hyvä kaveri. Laadi siis markkinointibudjetti ja seuraa sitä. 

4. Ilmaiset markkinointikanavat
Olethan muistanut hyödyntää ilmaiset markkinointityökalut? Hoida kuntoon ainakin Google Analytics, yrityksen Facebook-sivu ja Google My business, jonka avulla saat yrityksesi aukioloajat, puhelinnumeron ja reittiohjeet Google-hakuun ja Mapsiin. Jos et osaa hoitaa näitä itse, pyydä apua.

Huonoin mahdollinen taktiikka on myydä kaikkea kaikille.

5. Tuotteistus kuntoon
Huonoin mahdollinen taktiikka on myydä kaikkea kaikille. Paketoi tuotteesi helposti ostettavaksi kokonaisuuksista ja laita rohkeasti hinta esiin, myös nettiin. Sen, minkä voitat tiedon panttaamisessa kilpailijoille, häviät myynnissä moninkertaisesti.


Bonusvinkki: Ethän vain lennä sokkona? Viimeistään nyt kannattaa huolehtia tämän vuoden markkinointisuunnitelma ja -budjetti kuntoon. Ota yhteyttä meihin, niin laitetaan homma kuntoon!


Ota yhteyttä: info@creamedia.fi
Tutustu myös Creamedian kotisivuihin täältä.