Paikallisuutiset

Lammassaaren silta betonoitiin nonstoppina: Suurin yksittäinen työvaihe saatiin onnellisesti päätökseen

Siltakannen valutyöt valmistuivat katkeamattoman kahdenkymmenen tunnin huhkimisen jälkeen.

Lammassaaren uuden siltakannen valutyöt aloitettiin maanantaina aamukuudelta ja päätettiin tiistaina aamukahdelta. Kuvassa näkyvät myös kaksi isoa pumppua,  jotka pumppasivat betonimassan letkua pitkin muottiin.
Lammassaaren uuden siltakannen valutyöt aloitettiin maanantaina aamukuudelta ja päätettiin tiistaina aamukahdelta. Kuvassa näkyvät myös kaksi isoa pumppua, jotka pumppasivat betonimassan letkua pitkin muottiin. Kuva: Pirkko Högkulla

Pirkko Högkulla

Pietarsaari/Luoto

Töitä on vielä rutkasti jäljellä ennen kuin uusi Lammassaaren silta ja sen vieressä sijaitseva pienempi Varassaaren silta avautuvat liikenteelle. Talven tulo määrää puolestaan ehditäänkö kaikki tekemään ja voidaanko liikenne siirtää kulkemaan siltojen yli suunnitellusti vielä tämän vuoden puolella.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Suurin yksittäinen työvaihe saatiin alkuviikosta onnellisesti päätökseen kun Lammassaaren siltakannen valutyöt valmistuivat tiistaina yöllä aamukahdelta, katkeamattoman kahdenkymmenen tunnin huhkimisen jälkeen. Kannen betonointi alkoi maanantaina aamukuudelta ja sitä oli tekemässä yhteensä yli kolmekymmentä työntekijää kahdessa eri vuorossa. Paikalla oli lisäksi pintamiehiä huolehtimassa betonipinnan lopullisesta tekemisestä.

Betoniautorallia riitti työmaalle tasaiseen tahtiin Pietarsaaren ohikulkutietä ja Eteläistä Luodontietä pitkin. Betonimassaa tarvittiinkin melkoinen määrä, noin 600 kuutiota - tai noin 60 kuormallista. Pienemmällä, 32 metriä pitkällä Varassaaren sillalla selvittiin 350 kuutiolla.

Massan siirtäminen betoniauton säiliöstä valukohteeseen hoitui kokonaispituudeltaan 79 metriä pitkässä ja 12 metriä leveässä työkohteessa kahdella eri pumpulla, jotka pumppasivat massan letkua pitkin muottiin. Ensin tehtiin Luodon puoleinen pää.

Raudoitteita Lammassaaren sillan kanteen meni 75 000 kg, Varassaaren 44 300 kg.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Lammassaaren silta on perustettu halkaisijaltaan 800 milliselle kahdeksalle porapaalulle. Niiden päistä nousevat halkaisijaltaan 1200 milliset teräsbetoniset pilarit, joihin silta sitten tukeutuu. Tyypiltään silta on jännitetty betoninen, jatkuva ulokepalkkisilta, kuvailee työnjohtajaJuha-Matti Viinikka Kreate Oy:stä.

Lista vielä edessä olevista tehtävistä on pitkä.

– Betoni annetaan kovettua 100% suunnitellusta lujuudesta. Siihen menee arviolta 3-4 viikkoa. Kovettumisvaiheessa sadekaan ei niin haittaa, vaan se on päinvastoin hyvää jälkihoitoa. Sillan kansi suojattiin eristematoilla, jotta betonin lämpötila pysyy tasaisena eikä kosteus haihdu liian nopeaa.

Betonin kovetuttua kannen sisälle putkiin pujotetut teräspunosvaijerit, 9800 kg, voidaan kiristää. Vaijereiden kiristämisellä saavutetaan sillalle suurempi kantavuus.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Lisäksi on kaiteiden asentamista siltoihin ja mm. sillan kannen eristämistä kumibitumikermillä, jotta vesi ja maantiesuola eivät pääse jäätyessään rasittamaan kannen betonirakennetta.

– Suojabetonia valetaan molempiin siltoihin eli eristeen päälle tulee 50 mm paksu teräskuidullinen betonilaatta suojaamaan eristettä ajoneuvojen aiheuttamalta rasitukselta. Molempien siltojen alta on myös purettava teräsputkista ja palkeista rakennettu työsilta.

– Kevyenliikenteen väylän korotukset tehdään molempiin siltoihin. Muotit puretaan. Teräsbetoniset siirtymälaatat valetaan molempien siltojen päihin, mihin tulee myös keila- ja kiviverhoilu. Tämän jälkeen päästäänkin tienlinjauksen muuttamiseen massanvaihtoineen ja asfaltin jyrsimiseen. Kelin salliessa lopuksi asfaltoidaan ja tehdään tiemerkinnät. Tiemerkinnät saattavat kyllä jäädä kevääseen, epäilee Juha-Matti Viinikka.

Työt ovat sujuneet aikataulussaan ilman yllätyksiä ja kommervenkkeja.

– Ainoa töitä hankaloittava asia on ollut alla kulkeva vesi patoluukkujen juoksutuksen aikana, Viinikka naurahtaa.

Työsillan veneaukon leveys on 5,5 metriä. Korkeutta löytyy 3,5 metriä.

Lammassaaren sillan uusiminen maksaa 3,6 miljoonaa euroa. Uudistaminen käynnistyi maaliskuussa. Kevyt liikenne kulkee työmaan aikana kummankin siltatyömaan ohi, työsiltojen kautta. Autot ohjataan kiertotietä. Urakka-aikaa on 31.5.2019 asti.

Sillat avataan autoliikenteelle loppu- tai alkuvuodesta

Lähekkäin sijaitsevien Lammassaaren ja Varassaaren siltojen uusiminen on käynnissä Luodossa, Pietarsaaren ohikulkutiellä.

Korjaustyössä vanha Lammassaaren ns. rautasilta on purettu kokonaisuudessaan ja se korvataan uudella sillalla. Varassaaren sillasta on puolestaan purettu vanha kansi, joka on korvattu uudella betonikannella.

Lammassaaren uusi silta on tyypiltään jännitetty betoninen, jatkuva ulokepalkkisilta. Siltakannen mittavat valutyöt valmistuivat kahdenkymmenen tunnin katkeamattoman työskentelyn jälkeen 11.9. aamuyöstä.

Sillat avautuvat liikenteelle talvesta riippuen tämän vuoden lopulla tai ensi vuoden alussa.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä