Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Artikkeli

Sanni Aho pääkirjoituksessaan: Kuluttajaan vedotaan teoilla ja tunteella

Perhonjokilaakso+ | ke 5.9.2018 klo 19:00

Viikonloppuna niin maakuntalehtien kuin valtakunnan median etusivuilla paistatteli ensin K-ryhmän manifesti ja sitten S-ryhmän vastine.

Lauantain mainoksessaan Kesko lanseerasi uudelleen tuottajille lisätukea antavaa tuoteryhmäänsä luvaten tuplata tuottajan osuuden. Tuoteryhmään kuuluu nyt kaksi maitopurkkia ja kahdeksan lihapakettia. Nakkipaketin ostamalla tuottaja saa Keskon mukaan 20 senttiä entisen 10 sentin sijaan.

Sunnuntaina etusivuilla paistatteli porkkananippu ja kuluttajaa kehotettiin "tuntemaan se". No, ei vuorokauden varoitusajalla kovin konkreettisia vastaiskuja tehdä viikonloppuna mainosmaailmassa.

Kotimaisen ruoantuotannon tukemisen pitää olla automaatio jokaisella tasolla pellolta keskusliikkeiden kautta kassalle.

Samaan aikaan opiskelijat poimivat koriinsa avokadoa, kookosmaitoa ja parmesaania. Näin ainakin kertoo Keskon opiskelijoiden asiakaseturyhmään liittyneiden ostokäyttäytyminen. Vähän vielä on kotimaisia avokadoplantaaseja ja kookospuita.

Keksisipä nyt maitoteollisuus edes sille parmesaanille kotimaisen vastineen, kun kerran kiviä käännetään, että maitoa valtakunnassa kuluisi. Viime vuonna kerrottiin, että Euroopan käytetyintä pöytäjuustoa tuottavat lehmät eivät voi hyvin. Parmesan nauttii nimisuojaa, mutta onhan näitä ennenkin väännelty ja harva enää muistaakaan että salaattijuusto oli ennen fetaa.

Fingerpori