Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Artikkeli

Keskipohjanmaan pääkirjoitus 9.9.: Uskaltaako bussilla matkustaa?

Keskipohjanmaa+ | su 9.9.2018 klo 00:05 [päivitetty su 07:25]

Suomen taloudella pyyhkii nyt hyvin. Tavara liikkuu, yhä useammin kumipyörillä. Tämä ilmiö yhdessä taksiliikennelain muutoksen myötä on lisännyt myös seniorikuljettajien määrää.

Kuopion bussiturmasta on kulunut pari viikkoa ja tutkinta onnettomuuteen ja neljä ihmisen kuolemaan ja 22 muun loukkaantumiseen johtaneesta tapahtumasarjasta on yhä kesken.

Teknistä vikaa onnettomuusautosta ei ole löytynyt, siksi tutkijat keskittyvät nyt ns. inhimilliseen tekijään, linja-autoa kuljettaneen henkilön toimiin ja terveydentilaan. Onnettomuus on käynnistänyt myös keskustelun seniorikuljettajien ajokunnon testaamisesta.

Joukkoliikenteelle, linja-autoille, junille ja matkustajalaivoille sattuu onnettomuuksia harvoin. Mutta silloin kun sattuu, ovat seuraukset yleensä kohtalokkaita.

Pitkien välimatkojen Suomesta, josta säännöllinen joukkoliikenne puuttuu, iäkkäitä ajokortillisia löytyy suhteessa eniten. Vaihtoehtoja ei ole, auto on päivittäisessä käytössä. Korkea ikä ei välttämättä ole riskitekijä jos on terve. Vuodet ajokortillisena ovat tuoneet harkintakykyä ja rauhallisuutta. Näin riippumatta siitä istuuko bussin vai henkilöauton ratissa.

Suomessa oli vuonna 2016 yli 700 000 ajokortillista, yli 65-vuotiasta kansalaista. Liikenteen turvallisuusvirasto on laskenut, että miljoonan yli 65-vuotiaan ajokortillisen suomalaisen raja ylittyy vuonna 2022. Suomalaiset seniorit ovat yhä aktiivisempia ja terveempiä, siksi yhä useampi yli 70-vuotiaskin uusi korttinsa. Jatkuvassa ajossa on myös paljon näitä ammattikuljettajia vielä yli 65-vuotiainakin, osa ammattikuljettajan D-kortin omistavista tekee vain yksittäisiä keikkoja.

Ammattiliikenteessä oleville iäkkäille kuljettajille tehtyjen tutkimusten mukaan ajokunnon heikkenemisen tärkeimmät syyt ovat heikentynyt näkö ja kuulo sekä iän myötä hidastuneet reaktioajat. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta arvioi väsymyksen olleen joka kuudennen kuolonkolarin taustalla.

Trafi on tarttunut vakavaan ongelmaan ja testaa nykyisin iästä riippumatta kaikki vaikeaa tai keskivaikeaa uniapneaa sairastavat ammattikuljettajat vireystilatestillä. Ammattikuljettajilta vaaditaan Suomessa lääkärintarkastus 45 vuoden iässä ja sen jälkeen viiden vuoden välein. Yli 70-vuotiaiden ajokunto tarkastetaan kahden vuoden välein.

Vaikka norminpurkutalkoita tehdäänkin, turvallisuudesta ei ole syytä tinkiä. Euroopassa on useita maita, esim. Saksa, Ranska ja Ruotsi, jossa ammattiautoilijoilta ei edellytetä ikään perustuvia lääkärintarkastuksia.

Kauko Palola

Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Fingerpori