perjantai 19.10.2018 | 01:47
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Sinkistä ruostumattomuutta, musiikkia ja terveyttä – Bolidenin uusi konsernijohtaja näkee sinkillä hyvän tulevaisuuden

Keskipohjanmaa+ | Su 10.6.2018 klo 17:54

Emilia Kallioinen

Kokkolan tehdasalueella toimivan Bolidenin uusi konsernijohtaja Mikael Staffas vieraili Kokkolassa viikonloppuna. Johtaja valittiin tehtävään talon sisältä, ja hän aloitti toimessaan kesäkuun alussa. Bolidenin kirjoilla Staffas on ollut vuodesta 2011 asti talousjohtajana sekä kaivostoiminnan vastaavana.

Organisaation strategiaan ei Staffas aio tuoda äärimmäisiä muutoksia. Boliden on 5–10 vuoden ajan hoitanut liiketoimintaansa onnistuneesti keskittymällä tehostamaan jo omistamiaan osa-alueita. Talon sisältä käsin rekrytoiminen viestii siitä, että strategisille muutoksille ei tarvetta olekaan.

Staffas uskoo, että paras tapa menestyä kaivosalalla ja metallien tuotannossa on maltillisuus. Viimeksi markkinat olivat erityisen otollisia noin 8 vuotta sitten, ja moni alan yritys teki huonoja sijoituksia. Boliden ei kuitenkaan sortunut ajattelemaan, että on itse ylivoimainen. Hyvä nousukausi oli talouden ansioita, ei ainoastaan yrityksen. Maltillisten ratkaisujen myötä Boliden on säilyttänyt vakaan aseman muiden alan yritysten toipuessa liian riskialttiista ratkaisuistaan.

Staffas aikoo keskittyä näkyvämmän julkisuuskuvan luomiseen Bolidenille. Vaikka Boliden on ruotsalainen yritys, haluaa se tulla nähdyksi myös suomalaisena.

– Se on kiusallista, kuinka vähän ihmiset Suomessa tietävät toiminnastamme, toteaa tuore johtaja.

Boliden on yksi Suomen suurimmista metallituottajista. Kokkolan sinkkisulatto on kapasiteetiltaan Euroopan toiseksi suurin. Tänä vuonna Boliden investoi Kokkolan tehtaaseen reilu 30 miljoonaa euroa. Näin on toistunut jo muutamien vuosien ajan. Boliden työllistää Kokkolassa noin 540 ihmistä. Noin kolmasosa Bolidenin toiminnasta tapahtuu Suomessa.

Kokkolaan tulevasta jalostettavasta materiaalista reilu puolet on organisaation omilta kaivoksilta Ruotsista ja Irlannista. Loput ostetaan ulkopuolisilta kaivosyhtiöiltä.

Tehtailla metalli käsitellään niin, että siitä syntyy puhdasta sinkkiä eteenpäin myytäväksi. Sinkkiä käytetään teräksen galvanoimiseen. Galvanoinnilla luodaan teräksen ympärille ohut sinkkikerros, joka estää ruosteen muodostumista.

80 prosenttia sinkistä menee ruosteen suojaamiseen. Kenttä on laaja, sillä sinkkiä tarvitaan muun muassa rakentamiseen ja autojen valmistukseen. Kokkolan sulaton toimitusjohtaja Jarmo Herronen uskaltaa väittää, että jos ajaa eurooppalaisella autolla, on se suurella todennäköisyydellä suojattu korroosiolta Bolidenin sinkillä.

– Ei ole vaaraa, että löytyisi uusi ruostesuoja, joka olisi yhtä edullinen ja ympäristöystävällinen kuin sinkki, toteaa Staffas.

Loput 20 prosenttia käytetään messinkituotteisiin ja lannoitteisiin. Sinkki on terveellinen ja välttämätön aine ihmisen hyvinvoinnille. Niissä osissa maailmaa, joissa maaperässä ei ole tarpeeksi sinkkiä ja ihmiset sairastuvat helposti, sitä käytetään lisäaineena lannoitteissa parantamaan ihmisten hyvinvointia.

Maailman tämän hetkisistä sinkkikaivoksista riittäisi sinkkiä vain enää kymmeneksi vuodeksi, mikäli uusia kaivosalueita ei löydettäisi. Boliden konsernijohtaja Mikael Staffasin mukaan maailmasta ei kuitenkaan sinkki ole loppumassa. Boliden käyttää vuodessa 50 miljoonaa euroa malminetsintään mahdollisten tuottavien alueiden tutkimiseen. Kiinnostuksen kohteina ovat sinkin lisäksi kupari, nikkeli ja koboltti. Suomessa yritystä kiinnostavat kaivosmielessä erityisesti Lappi ja Pohjois-Karjala.

Sinkkialan yksi suurimpia haasteita ovat entistä enemmän epäpuhtauksia sisältävät sinkkikaivokset. Markkinoille tulee yhä enemmän sinkkirikasteita, jotka sisältävät esimerkiksi kadmiumia ja elohopeaa. Nämä metallit eivät ole raaka-aineena kiinnostavia. Ensimmäinen haaste on näiden erottaminen sinkistä ja toinen aineiden asiallinen hävittäminen. Jätehuoltoon on kiinnitettävä huomiota jo ennakkoon, jotta tulevaisuuden vaikeuksilta vältytään.

Energiatehokkuuteen on myös syytä kiinnittää huomiota.

– Emme saa käyttää enempää kuin tarvitsemme kustannusten ja ympäristön vuoksi, muistuttaa Staffas.

Sinkkiä myös kierrätetään. Kokkolan Bolidenin toimitusjohtaja Jarmo Herronen uskoo, että kierrätys tulee kasvamaan tulevaisuudessa entisestään. Rakennuksissa ja autoissa on runsaasti sinkkiä, jota voidaan vielä käyttää uudestaan. Sinkin laatu ei muutu riippuen, onko se kierrätettyä vai suoraan alkuperäislähteestä. Ainoastaan metallin käsittelyyn on eri menettelytavat.

Staffasin Kokkolaan Ruotsista toi kansainvälinen sinkkituottajien toimialajärjestön viisi päivää kestävä konferenssi. Tilaisuus pidetään Kokkolan kaupungintalolla, ja paikalla on noin sata alan asiantuntijaa ympäri maailmaa. Tilaisuus järjestetään joka toinen vuosi. Tänä vuonna se on ensimmäistä kertaa Kokkolassa. Mikael Staffas avasi tilaisuuden aloituspuheellaan.

#
STT:n uutisia

Teollisuusliitto pohtii työtaistelutoimien jatkoa

STT |  Pe 19.10.2018 klo 01:01

Trump uskoo kadonneen sauditoimittajan kuolleen

STT |  Pe 19.10.2018 klo 00:37 [päivitetty pe 00:47]

Poliisi tutkii vakavaa henkeen ja terveyteen kohdistuvaa rikosta Pertunmaan Kuortissa

STT |  Pe 19.10.2018 klo 00:07 [päivitetty pe 01:14]

Juncker: Brexit-siirtymäkautta luultavasti pidennetään

STT |  To 18.10.2018 klo 18:34 [päivitetty to 18:47]
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Fingerpori