keskiviikko 15.8.2018 | 10:18
SÄÄ
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
SÄÄ
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Keskipohjanmaa+ | to 17.5.2018 klo 06:00

Vuosiluokkiin sitomaton opiskelu on opetussuunnitelman uusin muutos

Emilia Kallioinen

KOKKOLA (KP)

Suomenkielisen perusopetuksen opetussuunnitelmaan tulee muutoksia. Muutokset astuvat voimaan elokuun ensimmäinen päivä.

Syksystä lähtien opetussuunnitelman mukainen vuosiluokkiin sitomaton opiskelu on mahdollista peruskoulun aikana. Vuosiluokkiin sitomatonta opiskelua voidaan käyttää koko koulun, vain tiettyjen vuosiluokkien tai yksittäisten oppilaiden opiskelun järjestämiseen.

Opetusta voidaan järjestää joko opintojen keskeytymistä ehkäisevästi tai lahjakkuutta tukevasti.

Kokkolassa tätä järjestelyä tullaan toteuttamaan yksittäisten oppilaiden kohdalla rehtorin päätöksestä. Tapauksissa, joissa vuosiluokkiin sitomaton opetus vaatii erityisjärjestelyjä, tarvitaan lääketieteellinen tai psykologinen asiantuntijalausunto.

Oppilaalle vuosiluokaton opiskelu on ratkaisu, jos hänellä on jonkinlainen elämäntilanteeseen tai hyvinvointiin liittyvä haaste, jonka vuoksi koulutyö kärsii. Oppilaalle räätälöidään henkilökohtainen opinto-ohjelma tapauskohtaisesti. Tilanteissa toimitaan oppilaan kunnon ja aikataulun mukaisesti. Opetus voidaan organisoida tapahtuvaksi opettajan kanssa tai kotona.

Opetussuunnitelman muutos mahdollistaa myös lahjakkaan, vuosiluokkaansa edellä olevan oppilaan etenemisen opiskeluissaan. Kyseiset tapaukset ovat kuitenkin harvinaisia.

Nykyiseen opetussuunnitelmaan päivitettiin lisäksi Kokkolan kielikylpyopetuksen tuntijakoa vuosiluokilla 7–9. Kokonaistuntimäärät pysyivät muuttumattomina, mutta tuntimäärien painotusta tasattiin. Myös perusopetuksen päättymisen ja seuraavaan koulutusvaiheeseen siirtymisen toimintatapoja tarkennettiin. Oppilaiden koulutuksen järjestämisen kannalta välttämättömät tiedot siirretään tästä lähtien ammattiryhmien välisesti alkusyksystä opiskelupaikan varmistuttua.

SÄÄ
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »

FINGERPORI

Fingerpori