Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Uutiset

Uudet yhteydet muokkaavat kaupunkikuvaa

Ylivieskan kasvu luo tarvetta sujuvalle liikkumiselle – autolla tai ilman
Kalajokilaakso+ | ke 15.11.2017 klo 10:15
Ylivieskan 150-vuotisjuhlavuonna on käynnissä tai suunnitteilla useita kaupunkikuvan kannalta merkittäviä hankkeita.

Yksi näkyvimmistä on asemanseudun uudistus, jossa parannetaan katujärjestelyjä ja rakennetaan kevyen liikenteen alikulku radan alitse.

– Aseman edusta on kaupungin näyteikkuna, joten sen ympäristöön halutaan satsata. Suunnitelmat avaavat uusia mahdollisuuksia keskustan kehittämiselle, kaupunginarkkitehti Risto Suikkari sanoo.

Kun alikulku on valmis, se lyhentää ja nopeuttaa huomattavasti kevyen liikenteen kulkua keskustan sekä Savarin ja Koskipuhdon välillä. Myös valtatie 27:n tulevat liikennejärjestelyt parantavat merkittävästi Savarin saavutettavuutta.

– Liike-elämän toimintamahdollisuuksien kannalta tärkeää on liikkumisen sujuvuus. Myös autottoman liikkumisen mahdollisuuksia täytyy kehittää. Se on kaikkialla nouseva teema ja auttaa myös parantamaan katuympäristön viihtyisyyttä, Suikkari toteaa.

Ylivieskan kaupunki on tämän vuoden aikana kartoittanut eri puolilla keskustaa paikkoja, joissa ikääntyvien ja liikuntaesteisten itsenäistä liikkumista voitaisiin helpottaa. Myös joukkoliikennettä tarkastellaan osana tekeillä olevaa viisaan liikkumisen suunnitelmaa.

Kaupunkia rajaavat joki, rata ja valtatiet, jotka asettavat esteitä myös kevyen liikenteen sujuvalle liikkumiselle. Niitä pyritään vähentämään rakentamalla ylityspaikkoja ja alikulkuja, joista viimeisin valmistui kesällä Salmiperälle. Suikkarin mukaan kaavoitus mahdollistaa edelleen esimerkiksi kevyen liikenteen sillat Olmalaan, kirkon seudulle ja Kiviojalle.

– Myös joen rantoja voisi hyödyntää enemmän rantareittien muodossa. Se palvelisi jokivarren virkistyskäyttöä ja terveellistä liikkumista.

Ydinkeskustassa katukuva uudistuu tulevina vuosina. Syksyllä käynnistynyt Vieskankadun työmaa merkitsee alkua kokonaiselle katuremonttien sarjalle. Ensi vuonna vuorossa on Valtakatu, ja sen jälkeen edelleen muut ydinkeskustan kadut.

Lähivuosina useat keskustan ongelmallisina koetut risteykset varustetaan liikennevaloilla, jotka sujuvoittavat autoliikennettä ja lisäävät kevyen liikenteen turvallisuutta.

– Vieskankadun uudistus sekä sen varteen rakennettava kerrostalo merkitsevät myös keskustan kasvamista Valtakadun länsipuolelle, Suikkari toteaa.

Kaupan ja teollisuuden rakentaminen jatkuu Savarin alueella, jossa asemakaavoituksella on mahdollista saada käyttöön noin 25 000 uutta kerrosneliötä vanhojen alueiden lisäksi.

– Savarissa on myös tontteja, jotka käyvät sekä teollisuus- että liikerakentamisen. Maakuntakaava mahdollistaa näin kaupan kehittämisen ja tarpeiden mukaan joustavan kaavoituksen, kaavoitusinsinööri Eriia Laru kertoo.

Asuntorakentamisessa Ylivieskan kasvu näkyy uusina asuinalueina. Seuraavaksi rakentaminen etenee Lampin-Kurulan alueelle sekä Kiviojalle. Uusien alueiden myötä kaupungin tonttireservi nousee yhteensä pariin sataan tonttiin.

Kasvu ulottuu myös keskusta-alueen ulkopuolelle. Täydennysrakentamista pyritään Larun mukaan ohjaamaan puhtoihin, olemassa olevien asutusten yhteyteen.

– Parhaillaan on vireillä Vähäkangas-Sorviston osayleiskaava, jossa erityispiirteenä on Kalajokilaakson kulttuurimaisema.2929Uusi maamerkki, monille se tärkein, nousee lähivuosina kirkkopuistoon. Kirkon rakennushanke on lähivuosina suurin ja valtakunnallisestikin kiinnostavin rakennushanke Ylivieskassa. Maanantaina 6.11. kilpailun palkintolautakunta julkisti arkkitehtuurikilpailun voittajaksi Trinitas-nimisen ehdotuksen. Jatkosuunnittelu etenee kirkkovaltuuston ohjauksessa.

Hanna Perkkiö
Myös autottoman liikkumisen mahdollisuuksia täytyy kehittää.
#
Fingerpori