KP24
  
Millaisia muistoja sinulla on koulun käsityötunneilta?
Kerro koulumuistosi käsityötunneilta! Oliko virkkaaminen vaikeata, tuliko neulomuksista aina liian tiukkoja? Myös onnistumisista saa kertoa!
Otsikko:  
Viesti:

Max 4000 merkkiä  
 
Nimi:  
Paikkakunta:  
Nimimerkki
(jos haluat käyttää)
 
Sähköposti:  


Rekisteriseloste»
metallityöt
Kirjoittanut: Max / 12.9.2016 / klo 13:29, Malax
Parhaiten jäi mieleen kuparisen saunakauhan takominen/pakottaminen, rautavarren vääntäminen korkkiruuville ja siihen puinen hantaaki.


Vastaa tähän viestiin Ilmoita asiattomasta viestistä
mitä tehtiin Kirjoittanut: Max / 12.9.2016 / klo 13:29, Malax
Tehtiin ainakin pieni laatikosto kolmella laatikolla (viilutettiin), puuvati kovertamalla ja polttamalla, kengänvetoteline petsattiin, pullalauta jossa kahvana poltettu hevonen. Kaduttaa, kun ei tullut tehtyä omaa koronapeli-lautaa!


Vastaa tähän viestiin Ilmoita asiattomasta viestistä
käsitöissä
Kirjoittanut: Max / 16.5.2016 / klo 11:46, Malax
Yks Inkinen söi sisuja askeittain ja tuli tarkastamaan mun raspilla raspaamaa puukauhaa. Totes että täähän on ku Emman polovi! Sähkö- ja metalliopin tunnilla yks Koskinen sano kun kysyin että millä tämä pelti leikataan, että "mitäs luulisit!" -Johtopäätös: Ei musta sitten intohimoista käsityöihmistä tullutkaan!


Vastaa tähän viestiin Ilmoita asiattomasta viestistä
Neulominen Kirjoittanut: Katri Räsänen / 5.12.2014 / klo 21:44, Kuopio
Olimme koulukaverini Tertun kanssa kovia puhumaan. Tuli käsityötunti. Neulottiin patalappua. Terttu ja minä vain heilutimme puikkoja edestakaisin edessä ja olimme neulovinamme, ja suu kävi koko ajan. Opettaja sanoi tiukkaan sävyyn huomattuaan tilanteen: Terttu ja Katri, mitä siellä oikein tapahtuu, kun teidän työnne ei edisty. Minä: Mehän neulotaan, sanoin ja neuloin. Kohottaen sen ylemmäksi, että opekin näki, että täällähän neulotaan. Opettaja katsoi pahan näköisenä. Tilanne jatkui samanlaisena. Juttu juoksi ja opettaja unohtui, ja pian heräsimme, kun opettaja karjaisi: Terttu, sinä menet istumaan takapenkkiin, ja Katri jää tähän. Nyt heti. Teidän neulomisenne ei näytä luonnistuvan muuten. Siinä sitten alkoi sitä neuletta syntyä.


Vastaa tähän viestiin Ilmoita asiattomasta viestistä
Housujen ompelu
Kirjoittanut: mummeli / 14.10.2014 / klo 12:35, Kokkola

Opettajan ohjeella pitkienhousujen ompelu meni mielenkiintoiseksi. Laitettiin etupuolet vastakkain. Onneksi työ piti viedä kotiin harsittavaksi loppuun. Siellä itkua tuhertaen yritin saada takapuolia toiseen jalkaan istuvaksi, onneksi äiti pääsi hätiin ja housuista tuli päälle puettavatkin.




Vastaa tähän viestiin Ilmoita asiattomasta viestistä
Käsityöt Kirjoittanut: Risto Nikula / 14.10.2014 / klo 12:34, Kalajoki
50-luvulla kansakoulussa opetettiin vielä tekemään käsitöitä. Sillon ei opetettu, niinkuin nykyään, konetöitä. Mikäli todella haluttaisiin opetta käden taitoja, niin olisi tarkoin mietittävä koneitten käytön rajoittamista. Puhun siis puukäsitöistä.


Vastaa tähän viestiin Ilmoita asiattomasta viestistä
lapaset
Kirjoittanut: saara / 5.4.2014 / klo 17:12, kokkola
Olin hyvä kutomaan ala-asteella... Sain opettajalta arvo-sanaksi "10" hienoista lapasistani. Kun toin lapaset kotiin, huomsin että olin tehnyt 2 kpl oikeankäden lapasta :-)...


Vastaa tähän viestiin Ilmoita asiattomasta viestistä
pannulappu kutoen Kirjoittanut: saara / 5.4.2014 / klo 17:11, kokkola
Elettiin 70-lukua ja kudottiin pannulaput koulussa... Pannulappu alkoi kivasti, kaikilla leveneen ylöspäin, mutta minulla ei niin pahasti. Opettaja kysyi äidiltäni josko oli minua kutomisessa "auttanut" :-)


Vastaa tähän viestiin Ilmoita asiattomasta viestistä
Itsetehdyt sukat
Kirjoittanut: tiinu / 2.2.2014 / klo 09:59, Reisjärvi
Inhosin neulomista ja koko 6lk:n kevät meni yhtä sukkaparia neulossa (toki kakkostyönä oli jotain muuta). Lopulta toinen sukka oli valmis, mutta toinen oli melkein kaksikertaa toista isompi! Opettaja antoi arvosanaksi numeron 6 ja käski kotona kesän aikan purkamaan sukat ja tekemään uudelleen. Mummu ne sitten lopulta teki. Opettaja tietysti syksyllä muisti sukat ja kun vein ne näytille, niin eihän hän uskonut, että olisin niitä itse tehnyt. Arvatkaas vaan valitsinko käsitöitä valinnaisaineeksi. Not.


Vastaa tähän viestiin Ilmoita asiattomasta viestistä
70-luvun käsityötunneista! Kirjoittanut: Innostus kuitenkin säilynyt! / 9.12.2012 / klo 11:06, Nivala

Opettajilla ei ainakaan ollut välttämättä värisilmää.... Kaapissa on vieläkin kirkkaanoranssi froteepyyhe jossa on myrkynvihreät pitsit... Ei ollut paljon vaihtoehtoja...




Vastaa tähän viestiin Ilmoita asiattomasta viestistä
Koulun käsityötunnit ihanii
Kirjoittanut: Riitta Liius / 16.5.2012 / klo 12:40, Himanka

Meillä oli koulusa tapana; virkata, kutoa ommella (käsin ja poloku konehella). Se oli kivaa koska osasin jo aika palio kaikkia. Meillä nimittäin oli kotona tapana panna lapset töihin heti ko toolilla pysyvät. Ja se oli hyvä systeemi.

Koulusa tehtihin; vanttuhia, sukkia ja vauvan paita ja röyhelö kaulus, kasseja ja palio muuta. Penali oli vaikein siihen aikahan ko oli ommeltava metalli vetoketju. Vauvan paita tehtihin aivan käsityönä ei sotkittu konehia niihin.

Opettajat oli nuoria ja nytki aatellen hupasia ja joutivat antaa neuvoja, ken niitä tartti. Oli Ihanaa keväällä ko oli sitte näyttely ennen koulun loppumista, kaikesta mitä olimme saanu aikahan. Pojakki kuto ja teki vaikka mitä ja tytöt teki puusta kaikkea kivaa. Meillä oli välillä vielä iltosinki käsitöitä jos joku halus edistää tehtäviään.




Vastaa tähän viestiin Ilmoita asiattomasta viestistä
Irjaopen opetusmetodi Kirjoittanut: pipopää / 12.5.2012 / klo 23:53, Ylivieska

Kävin aikoinani (1970 luvun alussa) Katajan kansakoulua ja kässäopena oli Irja Väyrynen. En olisi millään viitsinyt opetella virkkaamaan, mutta Irjaope otti syliinsä ja laittoi minut oppimaan virkkauksen taidon. Täyttäessani 16 v. oli kotini postilaatikossa pieni virkattu liina ja kirje. Kirjeessa kerroit millaista oli opettaa pintä kikkarapäätä virkkaamaan. Silloin pyysin Irjaopea katsoman kotiini virkattuja verhoja, jotka olin itse valmistanut. Kiitos Irjaope ollessasi enkelinä, kun katselet meitä. Muistutat aina hautakiveäsi Heikkilän hautausmaalla katsoessani tämän tapahtuman. KIITOS!




Vastaa tähän viestiin Ilmoita asiattomasta viestistä
ompelu
Kirjoittanut: anne / 23.4.2012 / klo 07:36, ullava

Ala-asteella piti opetella sähköompelukoneella ompelemaan. Opettaja piti sylissä ja minun piti ohjata kangasta. Pelotti vietävästi, koska opettaja oli se, joka polki kaasua... eihän siitä tullut mitään, kun pelkäsin sormieni puolesta.




Vastaa tähän viestiin Ilmoita asiattomasta viestistä
virkaustyö Kirjoittanut: anne / 23.4.2012 / klo 07:35, Ullava

Ala-asteella piti kaikkien virkata ketjusilmukoita niin pitkästi, kuin oli kuulemma koulumatkaa. Voi sitä parkua kotona, kun mulla oli matkaa 5 km...




Vastaa tähän viestiin Ilmoita asiattomasta viestistä
Pitkät villasukat.
Kirjoittanut: Mummu jo / 2.4.2012 / klo 07:34, Kaustinen

Oli melkoinen urakka "tikata" ihan pitkät villasukat. Olin 50-luvulla kansakoulussa, jota kävin ennen keskikoulua, viisi luokkaa. En muista tarkkaa olinko silloin 4:llä luokalla tätä käsityötäni tehdessäni. Sukkapuikot olivat ohuet ja kädet hikosivat. Silti sukat valmistuivat, mutta meinasi kyllä sukkien neulominen jäädä pitkäksi ajaksi. Vielä naimisiin mennessäni piti sukan kantapäänteko opetella uusiksi. Koulussa tehtiin myös merkkaamalla pöytäliinoja. Ristipistotöinä mm. pyyhkeitä.




Vastaa tähän viestiin Ilmoita asiattomasta viestistä



Keski-Pohjanmaan Kirjapaino Oyj:n
verkkopalvelu

Päätoimittaja:
Kauko Palola

Päätoimitukset:
Kokkola
puh 020 750 4400 (keskus)
puh 020 750 4405 (ilt. ja viikonloput)

Ylivieska
puh 020 750 4600 (keskus)
puh 020 750 4639 (ilt. ja viikonloput)